Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2007

Υπό το πρίσμα του Arvo...



I could compare my music to white light which contains all colours. Only a prism can divide the colours and make them appear; this prism could be the spirit of the listener.

Θα μπορούσα να συγκρίνω τη μουσική μου με το λευκό φως, που εμπεριέχει όλα τα χρώματα. Μόνο ένα πρίσμα μπορεί να διαχωρίσει τα χρώματα και να τα κάνει να ξεπροβάλλουν· τέτοιο πρίσμα θα μπορούσε να είναι το πνεύμα του ακροατή.


Arvo Pärt (Άρβο Περτ, IPA: [ˈɑr̺vɔ ˈpær̺t])

Από τα χρώματα που συνθέτουν το λευκό φως διάλεξα όταν ξεκίνησα το blog μου· διάλεξα ως βασικό εκείνο ακριβώς που απεικονίζεται και στο εξώφυλλο ενός από τους πιο αγνούς δίσκους που έχω ακούσει και λατρέψει έως τώρα. Διάλεξα κι ένα κομμάτι από 'κει, ως το πρώτο που θα ακουγόταν στο blog και που θα υποδήλωνε το αγνό των προθέσεών μου. Ελάχιστοι το άκουσαν τότε βέβαια· το επαναφέρω, λοιπόν...

Για το συνθέτη δε γνωρίζω πολλά, ούτε σκοπεύω να το παίξω «ειδήμων». Τον εξερευνώ κι εγώ μαζί σας, μέσα από κείμενα, εικόνες, βίντεο... και φυσικά μουσικές. Ωστόσο, δε μπορώ να μη μιλήσω γι' αυτή τη μειλίχια φατσούλα, τα λίγα αλλά σοφά του λόγια κι εκείνους τους ήχους που επηρέασαν κατά πολύ τον τρόπο που αντιμετωπίζω τη μουσική στη ζωή μου.

Με λίγα λόγια, αυτό που μου έχει μείνει από την έως τώρα —μικρή ομολογουμένως— γνωριμία μου με το συνθέτη είναι η αλήθεια των προθέσεων. Μια μουσική απογυμνωμένη από καθετί το περιττό και το επιτηδευμένο δε μπορεί να λέει ψέμματα. Μπορεί μόνο να μιλάει κατευθείαν στην ψυχή μας.



Ελάτε να το ψάξουμε περισσότερο· μαζί. Αφού κλείσετε τη μουσική του υποβάθρου (background ελληνιστί...), ξεκινήστε από αυτό το μικρό διαφημιστικό της Naxos – μια ωραιότατη παρουσίαση της ζωής και του έργου του Arvo Pärt σε 20 μόλις λεπτά, με ενδεικτικά αποσπάσματα από τη μουσική του.


powered by ODEO

Εναλλακτικά, μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ.

Δείτε και δύο αποσπάσματα από μία πολύ ενδιαφέρουσα εκπομπή που παρουσίασε η αγαπημένη Björk στο BBC το 1997 πάνω στη φιλοσοφία των λεγόμενων σύγχρονων μινιμαλιστών, με συνεντεύξεις ορισμένων μουσικών – μεταξύ αυτών και του Pärt:
Στο YouTube θα βρείτε ακόμη και κάποια αποσπάσματα από ένα μεγαλύτερο ντοκιμαντέρ:
Όλα τα υπόλοιπα στοιχεία για το συνθέτη και το έργο του υπάρχουν στα:
Το μεγαλύτερο μέρος της δισκογραφίας του βρίσκεται στην ECM – αλλά όχι μόνο. Ρίξτε μια ματιά και στο Amazon...

_______

Ζητώ ταπεινά την επιείκεια των μη αγγλομαθών, μια που σχεδόν όλα τα links που δίνω απαιτούν μια αξιοπρεπή γνώση της αγγλικής. Είναι όμως εξαιρετικά δύσκολο και χρονοβόρο να μεταφράσω έστω και μικρό μέρος τους...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου